RANCANGAN TAHUNAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN TINGKATAN 3
*MINGGU *PELAJARAN | *TUNJANG PEMBELAJARAN *UNIT PEMBELAJARAN *SPESIFIKASI | *OBJEKTIF ( A=Aras objektif) *HASIL PEMBELAJARAN | *KAEDAH/ AKTIVITI *KBKK *NILAI | *RUJUKAN TEKS |
Minggu 1 Pendidikan Jasmani & Pendidikan Kesihatan | Pengenalan
Semasa pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani & Pendidikan Kesihatan | Murid dapat:
| Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Mematuhi peraturan yang ditetapkan Nilai:
| |
Minggu 2 P. Kesihatan | TP1 : Kesihatan Diri dan Keluarga UP : Kesihatan Diri Spf : Amalan pengambilan makanan secara berlebihan
| Murid dapat: A!(I) : Menyatakan sebab berlakunya amalan pengambilan makanan yang berlebihan A1(ii) : Menyatakan maksud kegemukan dan obesiti A2 : Membezakan cara hidup sihat dan kurang sihat A3(I) : Merancang cara hidup yang sihat. A3(ii) : Menghuraikan tentang masalah berkaitan dengan amalan pengambilan makanan secara berlebihan. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Mengutamakan kesihatan diri dan keluarga Nilai:
2. Berfikiran rasional | |
Minggu 3 Pendidikan Jasmani | TP1 : Kecergasan UP : Daya Tahan Kardiovaskular Spf :
(a) Aktiviti:
ATAU
| Murid dapat: A1(I) : Menyatakan definisi Daya Tahan Kardiovaskular A1(ii): Menyatakan kaedah latihan kecergasan fizikal. A1(iii): Mengenal pasti kesan latihan ke atas manusia. A2(I) : Membezakan kaedah latihan kecergasan fizikal. A2(ii): Mengenal pasti kesan latihan ke atas manusia. A3(I) : Mereka cipta kaedah latihan kecergasan fizikal. A3(ii) : Menjelaskan kepentingan memilih aktiviti kecergasan fizikal. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Menghargai dan mengekalkan kecergasan diri Nilai:
| |
Minggu 4 Pendidikan Jasmani | TP1 : Kecergasan UP : Daya Tahan Kardiovaskular Spf :
(a) Aktiviti:
ATAU (iii) Larian/berjalan 2.4km | Murid dapat: A1(I) : Menyatakan definisi Daya Tahan Kardiovaskular A1(ii): Menyatakan kaedah latihan kecergasan fizikal. A1(iii): Mengenal pasti kesan latihan ke atas manusia. A2(I) : Membezakan kaedah latihan kecergasan fizikal. A2(ii): Mengenal pasti kesan latihan ke atas manusia. A3(I) : Mereka cipta kaedah latihan kecergasan fizikal. A3(ii) : Menjelaskan kepentingan memilih aktiviti kecergasan fizikal. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Menghargai dan mengekalkan kecergasan diri Nilai:
| |
Minggu 5 | CUTI TAHUN BARU CINA | |||
Minggu 6 Pendidikan Jasmani | TP1 : Kecergasan UP : Daya Tahan Otot Spf :
| Murid dapat: A1(I) : Menyatakan definisi Daya Tahan Otot A1(ii): Menyatakan kaedah latihan kecergasan fizikal. A1(iii): Mengenal pasti kesan latihan ke atas manusia. A2(I) : Membezakan kaedah latihan kecergasan fizikal. A2(ii): Mengenal pasti kesan latihan ke atas manusia. A3(I) : Mereka cipta kaedah latihan kecergasan fizikal. A3(ii) : Menjelaskan kepentingan memilih aktiviti kecergasan fizikal. | Kaedah/Aktiviti:
2. Perbincangan 3. Latihan bertulis KBKK: Menghargai dan mengekalkan kecergasan diri Nilai:
| |
Minggu 7 | PENTAKSIRAN 1 | |||
Minggu 8 & 9 Pendidikan Jasmani | TP1 : Kecergasan UP : Kekuatan Otot Spf : (a) Aktiviti
(Semua aktiviti di atas mesti dilakukan bersama beban) | Murid dapat: A1(I) : Menyatakan definisi Kekuatan Otot A1(ii): Menyatakan kaedah latihan kecergasan fizikal. A1(iii): Mengenal pasti kesan latihan ke atas manusia. A2(I) : Membezakan kaedah latihan kecergasan fizikal. A2(ii): Mengenal pasti kesan latihan ke atas manusia. A3(I) : Mereka cipta kaedah latihan kecergasan fizikal. A3(ii) : Menjelaskan kepentingan memilih aktiviti kecergasan fizikal. | Kaedah/Aktiviti:
2. Perbincangan 3. Latihan bertulis KBKK: Menghargai dan mengekalkan kecergasan diri Nilai:
| |
Minggu 10 Pendidikan Kesihatan | TP1 : Kesihatan Diri dan Keluarga UP : Kesihatan Diri Spf : (b) Indeks jisim badan | Murid dapat: A1(i) : Menyatakan maksud Indeks Jisim Badan A1(ii) : Mengetahui tujuan mengukur Indeks Jisim Badan A2(I) : Mencatatkan Indeks Jisim Badan diri sendiri dan rakan-rakan A2(ii) : Membezakan Indeks Jisim Badan diri sendiri dan rakan-rakan A2(iii) : Menjelaskan Indeks Jisim Badan berdasarkan formula: BMI = Berat (kg) Tinggi(m) x Tinggi(m) | Kaedah/Aktiviti:
Penjelasan
KBKK: Mengenalpasti status kesihatan diri Nilai:
| |
Minggu 11 | CUTI PERSEKOLAHAN PERTENGAHAN PENGGAL 1 | |||
Minggu 12 Pendidikan Jasmani | TP1 : Kecergasan UP : Komposisi Badan Spf : (a) Teknik ujian caliper
(Rujuk carta Ujian Komposisi Badan dalam UKJK) | Murid dapat: A1(I) : Menyatakan kaedah teknik ujian caliper. A1(iii): Mengenal pasti komposisi badan sendiri dan rakan sekelas A2(ii): Tahu menggunakan carta Ujian komposisi badan untuk mencari status komposisi badan sendiri dan rakan sekelas | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Mengenalpasti status kesihatan diri Nilai:
2. Tolong menolong | |
Minggu 13 Pendidikan Jasmani | TP1 : Kecergasan UP : Kuasa Spf :
| Murid dapat: A1(I) : Menyatakan definisi Kuasa A1(ii): Menyatakan kaedah latihan kecergasan fizikal. A1(iii): Mengenal pasti kesan latihan ke atas manusia. A2(I) : Membezakan kaedah latihan kecergasan fizikal. A2(ii): Mengenal pasti kesan latihan ke atas manusia. A3(I) : Mereka cipta kaedah latihan kecergasan fizikal. A3(ii) : Menjelaskan kepentingan memilih aktiviti kecergasan fizikal. | Kaedah/Aktiviti:
2. Perbincangan 3. Latihan bertulis KBKK: Menghargai dan mengekalkan kecergasan diri Nilai:
| |
Minggu 14 Pendidikan Jasmani | TP1 : Kecergasan UP : Kepantasan Spf :
- hoki
| Murid dapat: A1(I) : Menyatakan definisi Kepantasan A1(ii): Menyatakan kaedah latihan kecergasan fizikal. A1(iii): Mengenal pasti kesan latihan ke atas manusia. A2(I) : Membezakan kaedah latihan kecergasan fizikal. A2(ii): Mengenal pasti kesan latihan ke atas manusia. A3(I) : Mereka cipta kaedah latihan kecergasan fizikal. A3(ii) : Menjelaskan kepentingan memilih aktiviti kecergasan fizikal. | Kaedah/Aktiviti:
2. Perbincangan 3. Latihan bertulis KBKK: Menghargai dan mengekalkan kecergasan diri Nilai:
| |
Minggu 15 | PENTAKSIRAN 2 | |||
Minggu 16 Pendidikan Kesihatan | TP1 : Kesihatan Diri dan Keluarga UP : Kekeluargaan Spf : (a) Institusi kekeluargaan
| Murid dapat: A1(I) : Menjelaskan tentang hidup berumahtangga A1(ii) : Menyenaraikan peranan ahli keluarga bagi memupuk keluarga bahagia A2(I) : Menyatakan cara-cara mengelak daripada berlakunya isu-isu negatif dalam rumah tangga A2(ii) : Menerangkan peranan setiap ahli keluarga bagi memupuk sebuah keluarga bahagia. A3 : Membincangkan keperluan, peranan dan tanggungjawab hidup sebagai suami isteri. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Menghargai institusi kekeluargaan Nilai:
| |
Minggu 17 Pendidikan Jasmani | TP1 : Kecergasan UP : Prinsip Latihan Spf :
| Murid dapat: A1(I) : Menyatakan kaedah memanaskan badan, menyejukkan badan dan kebolehbalikan A1(ii): Mengenal pasti kesan memanaskan badan, menyejukkan badan dan kebolehbalikan ke atas manusia. A3(I) : Mereka cipta kaedah latihan kecergasan fizikal. A3(ii) : Menjelaskan kepentingan memilih aktiviti kecergasan fizikal. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Melakukan latihan berdasarkan prinsip latihan yang betul Nilai: 1. Toleransi | |
Minggu 18 & 19 Pendidikan Jasmani | TP2 : Kemahiran UP : 1. Permainan
Spf :
| Murid dapat: A1(I) ; Melakukan sekurang-kurangnya empat kemahiran asas dalam permainan bola tampar dengan teknik yang betul dan selamat. A1(ii) : Menguasai sekurang-kurangnya tiga kemahiran asas dalam permainan bola tampar A1(iii) : Menyatakan beberapa kemahiran asas yang utama dalam permainan bola tampar A2(I) : Mengenal pasti kelemahan diri dalam kemahiran bola tampar. A2(ii) : Mengenal pasti tahap ansur maju yang perlu dibuat sebelum kemahiran sepenuhnya dilakukan. A2(iii) : Mengenal pasti peraturan dan undang-undang permainan bola tampar A3 : Mencadangkan latihan bagi membetulkan kesalahan dalam melakukan kemahiran. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Menguasai kemahiran asas sesuatu permainan Nilai: 1. Tolong menolong | |
Minggu 20 Pendidikan Jasmani | TP2 : Kemahiran UP : 1. Permainan
Spf :
(ii) Servis
| Murid dapat: A1(I) ; Melakukan sekurang-kurangnya empat kemahiran asas dalam permainan bola tampar dengan teknik yang betul dan selamat. A1(ii) : Menguasai sekurang-kurangnya tiga kemahiran asas dalam permainan bola tampar A1(iii) : Menyatakan beberapa kemahiran asas yang utama dalam permainan bola tampar A2(I) : Mengenal pasti kelemahan diri dalam kemahiran bola tampar. A2(ii) : Mengenal pasti tahap ansur maju yang perlu dibuat sebelum kemahiran sepenuhnya dilakukan. A2(iii) : Mengenal pasti peraturan dan undang-undang permainan bola tampar A3 : Mencadangkan latihan bagi membetulkan kesalahan dalam melakukan kemahiran. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Menguasai kemahiran asas sesuatu permainan Nilai: 1. Tolong menolong | |
Minggu 21 | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | |||
Minggu 22 & 23 | CUTI PERSEKOLAHAN PERTENGAHAN TAHUN | |||
Minggu 24 Pendidikan Kesihatan | TP2 : Gaya Hidup Sihat UP : Pemakanan Spf :
| Murid dapat: A1(I) : Mengenal pasti keperluan makanan mengikut umur, jantina, aktiviti fizikal dan keperluan fisiologi A1(ii) : Mengetahui sasaran diet harian (RDA) mengikut kumpulan umur. A2 : Menerangkan kalori makanan yang dimakan. A3 : Menghuraikan keperluan kalori berdasarkan kepada aktiviti harian. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Mengamalkan gaya hidup sihat Nilai:
| |
Minggu 25 Pendidikan Kesihatan | TP2 : Gaya Hidup Sihat UP : Pengurusan konflik dan stress Spf : (a) Meningkatkan penghargaan kendiri
| Murid dapat: A1 : Menyatakan kesan tekanan yang biasa dialami. A2 : Menyenaraikan faedah mempunyai harga diri yang tinggi. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Mengamalkan gaya hidup sihat Nilai:
| |
Minggu 26 P.Jasmani | TP2: Kemahiran UP : Permainan (b) Sofbol Spf :
menyambut (ii) Memukul/bunt (iii) Pitching (iv) Larian antara tapak
| Murid dapat: A1(I) : Melakukan sekurang-kurangnya empat kemahiran asas dalam permainan sofbol dengan teknik yang betul A1(ii) : Menyatakan beberapa kemahiran asas yang utama dalam permainan sofbol A2(i): Mengenalpasti kelemahan diri dalam melakukan kemahiran A2(ii): Mengenalpasti tahap ansur maju yang perlu dibuat sebelum kemahiran sepenuhnya dilakukan. A3(I) : Menganalisis kesalahan biasa yang dilakukan oleh rakan semasa latihan dan permainan. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Mengamalkan rekreasi secara positif Nilai:
| |
Minggu 27 P.Kesihatan | TP2 : Gaya Hidup Sihat UP : Penyalahgunaan bahan Spf : (a) Implikasi Pengambilan dadah
| Murid dapat: A1 : Menyatakan implikasi pengambilan dadah terhadap sosial, ekonomi dan kesekamatan negara. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Mengamalkan gaya hidup sihat Nilai:
| |
Minggu 28 & 29 P. Jasmani | TP2: Kemahiran UP : Olahraga (a) Balapan Spf : (I) Jalan kaki
| Murid dapat: A1 : Melakukan teknik jalan kaki dengan cara yang betul. A2 : Mengenal pasti latihan khusus untuk kemahiran jalan kaki. A3 : Mencadangkan latihan bagi membetulkan kesalahan biasa. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Melakukan kemahiran berdasarkan ansur maju yang betul Nilai: 1. Bekerjasama | |
Minggu 30 | PENTAKSIRAN 3 | |||
Minggu 31 P. Kesihatan | TP3 : Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran UP : Keselamatan Spf ; (a) Akta dan Undang-undang (i) Akta pencegahan dan kawalan penyakit berjangkit 1988 | Murid dapat: A1(I) : Menyatakan peruntukan yang terdapat dalam akta bagi mencegah penyakit dari merebak A1(ii): Menyatakan kesalahan dan hukuman yang boleh dikenakan di bawah akta ini. A2(I) : Menjelaskan peranan dan fungsi agensi terbabit dalam pencegahan dan kawalan penyakit berjangkit. A2(ii): Menerangkan bagaimana murid boleh memainkan peranan membantu melaksanakan akta ini. A3 : Menilai keberkesanan penguatkuasaan Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Mengamalkan gaya hidup sihat Nilai:
| |
Minggu 32 P. Jasmani | TP2 : Kemahiran UP : Olahraga (b) Padang Spf : (I) Lempar Cakera
-gaya berdiri separuh pusing satu setengah pusing
- persediaan - teknik pegangan
| Murid dapat: A1(I) : Melakukan teknik lempar cakera dengan cara yang betul. A1(ii): Menyatakan aspek keselamatan semasa melakukan kemahiran. A2 : Mengenal pasti latihan khusus untuk kemahiran lempar cakera. A3 : Mencadangkan latihan bagi membetulkan kesalahan biasa | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Melakukan kemahiran berdasarkan ansur maju yang betul Nilai: 1. Bekerjasama | |
Minggu 33 | CUTI PERSEKOLAHAN PERTENGAHAN PENGGAL 2 | |||
Minggu 34 | PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR | |||
Minggu 35 P. Kesihatan | TP3 : Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran UP : Pertolongan Cemas Spf : (a) Kecederaan dan bantu mula
| Murid dapat: A1 : Menyatakan prinsip dan prosedur R.I.C.E dan C.P.R A2 : Menerangkan kecederaan yang boleh dirawat dengan menggunakan prinsip dan prosedur R.I.C.E dan C.P.R A3 : Menganalisis perbezaan jenis rawatan awal dalam pertolongan cemas | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Menghargai nyawa Nilai:
| |
Minggu 36 P. Jasmani | TP2 : Kemahiran UP : 3. Gimnastik Spf : (a) Gimnastik artistik
ATAU (b) Gimnastik irama
*** Peringatan: Pergerakan Tubuh badan perlu dikaitkan dengan teknik alatan | Murid dapat: A1(I) : Melakukan tiga kemahiran gimnastik yang disenarai dengan teknik yang betul. A1(ii): Menyatakan aspek keselamatan semasa melakukan kemahiran. A2(I) : Membincangkan rangkaian gerak edar atau imbangan dari rangkaian. A2(ii): Mengenal pasti tahap ansur maju yang perlu dibuat sebelum kemahiran sepenuhnya dilakukan. A3(I) : Merancang latihan latih tubi kemahiran asas dalam kumpulan A3(ii): Menganalisis kesalahan biasa yang dilakukan oleh rakan semasa latihan. A3(iii):Mencadangkan latihan bagi membetulkan kesalahan biasa. A3(iv): Merangkaikan pergerakan dengan menggabung jalinkan aktiviti dalam tema. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Melakukan kemahiran dengan ansur maju yang betul dan selamat Nilai:
| |
Minggu 37 P. Jasmani | TP2 : Kemahiran UP : 3. Gimnastik Spf : © Gimnastik pendidikan
Bergerak pelbagai cara dalam kumpulan
| Murid dapat: A1(I) : Melakukan tiga kemahiran gimnastik yang disenarai dengan teknik yang betul. A1(ii): Menyatakan aspek keselamatan semasa melakukan kemahiran. A2(I) : Membincangkan rangkaian gerak edar atau imbangan dari rangkaian. A2(ii): Mengenal pasti tahap ansur maju yang perlu dibuat sebelum kemahiran sepenuhnya dilakukan. A3(I) : Merancang latihan latih tubi kemahiran asas dalam kumpulan A3(ii): Menganalisis kesalahan biasa yang dilakukan oleh rakan semasa latihan. A3(iii):Mencadangkan latihan bagi membetulkan kesalahan biasa. A3(iv): Merangkaikan pergerakan dengan menggabung jalinkan aktiviti dalam tema. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Melakukan kemahiran dengan ansur maju yang betul dan selamat Nilai:
| |
Minggu 38 P. Jasmani | TP2 : Kemahiran UP : Pendidikan Pergerakan Spf : (a) Pergerakan kreatif
| Murid dapat: A1(I) : Melakukan tiga kemahiran gimnastik yang disenarai dengan teknik yang betul. A1(ii): Menyatakan aspek keselamatan semasa melakukan kemahiran. A1(iii): Melakukan pergerakan penaaikan dari lantai dalam pergerakan kreatif. A2(I) : Membincangkan rangkaian gerak edar atau imbangan dari rangkaian. A2(ii): Mengenal pasti tahap ansur maju yang perlu dibuat sebelum kemahiran sepenuhnya dilakukan. A3(I) : Merancang latihan latih tubi kemahiran asas dalam kumpulan A3(ii): Menganalisis kesalahan biasa yang dilakukan oleh rakan semasa latihan. A3(iii):Mencadangkan latihan bagi membetulkan kesalahan biasa. A3(iv): Merangkaikan pergerakan dengan menggabung jalinkan aktiviti dalam tema | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Melakukan kemahiran dengan ansur maju yang betul dan selamat Nilai:
| |
Minggu 39 P. Jasmani | TP2 : Kemahiran UP : Rekreasi Spf : (a) Menjejak
| Murid dapat: A1(I) : Menyatakan konsep menjejak A1(ii) : Melakukan teknik pergerakan semasa menjejak. A2(I) : Mengenal pasti teknik yang sesuai untuk menjejak mengikut bentuk muka bumi. A2(ii) : Melakar trek laluan selepas aktiviti menjejak. A3(I) : Merancang program menjejak tersebut untuk aktiviti masa lapang. A3(ii): Mencerakinkan nilai-nilai murni yang dipraktik semasa aktiviti menjejak. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Mengamalkan rekreasi yang positif Nilai:
| |
Minggu 40 | PEPERIKSAAN PENILAIAN MENENGAH RENDAH | |||
Minggu 41 P. Jasmani | TP3 : Kesukanan UP : Pengurusan Spf (I) Pasukan Sukan
| Murid dapat: A1 : Mengenal pasti prosedur penubuhan dan pemilihan AJK dalam persatuan dan kelab sukan A2 : Menjelaskan peranan Jawatankuasa dalam persatuan dan kelab A3 : Mengelola aktiviti persatuan dan pasukan sukan untuk permainan berkaitan. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Menjalankan tanggungjawab, peranan dan kewajipan dengan baik Nilai:
| |
Minggu 42 & 43 P. Jasmani | TP3 : Kesukanan UP : Kerjaya Spf : (a) Industri sukan
| Murid dapat: A1 : Menyenaraikan peluang kerjaya dalam sukan | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Nilai:
| |
Minggu 44 P. Jasmani | TP3 : Kesukanan UP : Isu-isu dalam sukan Spf : (a) Keganasan dalam sukan
| Murid dapat : A1 : Mengenal pasti tiga punca berlakunya keganasan dalam sukan. A2 : Membincangkan punca keganasan peserta dan penonton dalam sukan. A3 : Mencadangkan langkah-langkah pencegahan keganasan dalam sukan. | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Nilai:
| |
Minggu 45 P. Jasmani | TP3 : Kesukanan UP : Etika Spf : (a) Semangat kesukanan (i) Kejayaan pasukan berasaskan semangat berpasukan (espirit de corp) | Murid dapat: A1 : Menerangkan ciri-ciri semangat kesukanan A2 : Membincangkan pentingnya semangat kesukanan untuk kejayaan pasukan | Kaedah/Aktiviti:
KBKK: Nilai:
| |
Minggu 46 | CUTI PERSEKOLAHAN AKHIR TAHUN |